Rola suwnic w portach morskich

Rola suwnic w portach morskich

11 maja, 2022 Przemysł 0

 

Porty przeładunkowe to w ostatnim czasie bardzo zatłoczone miejsce. Transport morski nadal jest popularny, ze względu na jego bardzo niskie kosztu, które kuszą każdego, kto chce robić interesy w zamorskich krajach. Każdy jednak ładunek musi prędzej, czy później dotrzeć do portu, gdzie przeładowuje się go na wagony lub naczepy samochodów, za pomocą pojadą dalej, do miejsca docelowego.

Trwałe suwnice natorowe w portach morskich

trwała suwnica natorowaSam przeładunek towarów odbywa się przy zastosowaniu znormalizowanych kontenerów, które dość dobrze pasują nie tylko do siebie, ale także na naczepy samochodów, czy też wagony kolejowe. Kontenery oczywiście lekkie nie są, gdyż wykonuje je się z grubej blachy. Do ich przeładunku służy trwała suwnica natorowa przenosząca je ze statku na pojazd kołowy, a także odwrotnie. Suwnica natorowa, która występuje w portach jest ogromna. Jej wysokość to często nawet kilkadziesiąt metrów, ale jest ona wymagana ze względu na ładowność i wielkość współczesnych kontenerowców. Możliwość poruszania się po torach zapewnia takiej suwnicy pewną mobilność. Nie jest oczywiście ona nieograniczona i odbywa się tylko i wyłącznie w ramach torowiska, jednak, przy dobrym zaplanowaniu przebiegu torów suwnica może objąć spory obszar portu. Sterowanie suwnicą odbywa się z kabiny operatora, która znajduje się na górnym pomoście w celu lepszego widoku. Aby zostać operatorem takiej suwnicy potrzebne jest jednak nie tylko szkolenie, ale także praktyka pod okiem doświadczonego operatora.

Suwnic w dużych portach jest zawsze co najmniej kilkanaście. Jest to spowodowane tym, że do portu wpływa na raz dużo statków i potrzeba jest je jak najszybciej rozładować. Przy pracy tylko jednej suwnicy potencjał potu byłby niewykorzystany, a do tego nie chce dopuścić żaden zarządca takiego portu. Wydajność suwnic portowych musi być dostosowana do przepustowości portu.